דף הבית >> סטודיו רותם-בר >> מהו דף הבית האולטימטיבי לעסק
מהו דף הבית האולטימטיבי לעסק?...

בהמשך למאמר על בניית האתר והשיקולים בהקמתו, בבואנו לדון בדף הבית עלינו להכיר את הגישות השונות ואת היתרונות והחסרונות של  כל גישה, על מנת שנוכל לבחור בדרך הנכונה והמתאימה ביותר לעסק שלנו.

המתואר בהמשך מתייחס בעיקר לאתר תדמיתי/עסקי של חברה או ארגון אשר רוצה לייחד את דף הבית ולבדל אותו משאר חלקי האתר הפנימיים.

דף הבית הוא למעשה דף הנחיתה, הדף הראשון שהגולש נחשף אליו לאחר הקלקת הקישוריות לאתר והגעתו אליו.
התכנים, החומרים והעיצוב שהוא ייחשף אליהם ישפיעו באופן משמעותי על המשך גלישתו - החוצה, או אל שאר התכנים שבאתר. ניתן לתאר כדוגמה את דף הבית הנמשל למעטפת של ספר, הוא הנציג החזותי המעיד על התוכן וכאילו "כורך אותו בתוכו..."

דף הבית
הדף הראשון באתר, נהוג לקרוא לו גם דף הבית, הוא למעשה המפגש הראשון של הגולש עם האתר שלכם, נוטים לייחס חשיבות רבה לדף הבית ואני מסכים עם החשיבות הזאת, יחד עם זאת לדעתי החשיבות שנוטים לייחס לדף הבית איננה בהכרח מהסיבות הנכונות.

מהו דף הבית? 
דף הבית הוא למעשה הדף הראשון באתר – אבל לא רק, תפקידו של דף הבית הוא רב משמעות: ראשית הוא אמור להעביר מידע ראשוני ומיידי בצורה מהירה כדי לדאוג למצב שבו הגולשים לא ימהרו לצאת כתוצאה מאי התמצאות או מחוסר קבלת המידע אותו ציפו לקבל.

דף הבית אמור לתת לגולש לא רק מידע מיידי וחשוב (כדי לעודד המשך גלישה) אלא גם לקבוע את "קוד" הניווט של האתר ואת מפת ההתמצאות שלו. כל אתרי האינטרנט פועלים בצורה זהה מבחינת פעולת הגולש - הקשה על לינקים והתקדמות למידע נוסף, כיום בשל ריבוי האופציות האינטראקטיביות ניתן גם לתפעל קבצי וידאו, אאודיו, מצגות פלאש ועוד. ולכן יש הרבה דברים שהגולש יכול להפעיל ולצפות בהם – בשל כך החשיבות של "קוד" הניווט היא רבה.

מהו "קוד" הניווט?
בכל מערכת אינטראקטיבית (אתר, תוכנה, משחק) קיים קוד ניווט שלמעשה נותן למשתמש מערכת של חוקים שבעזרתם הוא מנווט במערכת. חוקים אלה משתנים ממערכת למערכת – אבל המשותף לכולם הוא הצורך בתפיסה מהירה מאוד של המשתמש על מנת שיוכל להפעיל אותם ולהגיע מהר למידע הנחוץ לו.

מכיוון שדף הבית הוא המפגש הראשון של הגולש עם אתר האינטרנט שלנו – יש חשיבות רבה בקביעת קוד ניווט ברור ויעיל אשר בעזרתו יוכל הגולש להגיע אל המידע הרלוונטי.

לאן אמור להגיע הגולש?
הגולשים אותם אנו מעוניינים למשוך אל האתר שלנו הם מן הסתם הלקוחות הפוטנציאליים שלנו – אם זאת ההנחה הראשונית שלנו עלינו ליצור בדף הבית עניין ללקוחות הפוטנציאליים הללו ותכנים רבי משמעות בשבילם. בנוסף עלינו לדאוג להציג כל העת גם את הניווט לכל הדברים הרלוונטיים הקבועים, כמו: המחלקות השונות בחברה, המוצרים, השירותים וכו'. הדבר החשוב ביותר אותו עלינו להבליט ללקוח הפוטנציאלי שלנו הוא התועלת אותה הוא יוכל להפיק מהמוצרים שלנו לשיפור החיים שלו - לכן עלינו לדאוג לכך שהמידע שהוא ייחשף אליו ויעבור דרכו יאפשר לו לקבל את התכנים האמורים במהירות האפשרית כבר בדף הראשי.

להבדיל מדפדוף בספר או עיתון, חיפוש ומעבר על מידע באתר אינטרנט הוא חווייה שונה למשתמש – אם בספר או בעיתון החיפוש הוא היררכי, כלומר התקדמות לפי סדר הדפים – הרי שבניווט על מסך - חיפוש המידע הוא עניין "רוחבי" ומאפשר להגיע למידע מכל מקום ללא קשר לאזור באתר בו נמצא המשתמש ברגע נתון. כיוון שכך עלינו "להוביל" את המשתמש למידע שיעביר לו את מירב התועלת – אבל חשוב מכך עלינו לגרום למשתמש להיחשף למידע אותו אנחנו רוצים שהוא יראה ובסדר הנכון לנו מבחינת ההיררכיה של חשיבות המידע.

אלמנטים בדף בית
אלמנט מרכזי - תמונה, פלאש או כותרת: מדובר באלמנט שחשיבותו רבה היות והוא הראשון שהגולש רואה אותו בעת הכניסה לאתר. חשוב שהאלמנט הזה בהיותו אלמנט ויזואלי יעביר מסר רגשי בעיקר, תמונה היא אמצעי העברת המסר החזק ביותר ולכן עלינו להתשמש בה כאשר אנחנו רוצים ליצור הלך רוח מסויים אצל הגולשים שלנו. כמובן שהערה זו נכונה גם לגבי פלאש (אם כי על פלאש ארחיב בנפרד).

טקסטים - בדף הראשי מומלץ להכניס מסר חזק וברור, כדאי מאוד שתופיע כותרת חזקה וכמה משפטי המשך - חשוב לזכור: האלמנט החשוב ביותר בדף הבית אחרי התמונה הוא כותרת חזקה – אנשים שיקראו את הכותרת וימצאו בה עניין ימשיכו לקרוא את מה שמתחתיה ואח"כ את מה שמתחת וכו', לכן אני חושב שיש משמעות עצומה לטקסטים ובמיוחד לכותרות. חשוב שתעניינו את הגולשים שלכם בטקסטים שירתקו אותם ויענו על הצרכים שלהם, חשוב מאוד: הכניסו לאתר מסרים שמעניינים את הלקוחות שלכם וענו על התועלת שלהם! לא על התועלת של העסק, אל תחשבו מנקודת מבטכם אלא מנקודת מבטם של הלקוחות.

חדשות ועדכונים - חדשות ועדכונים בדף הראשי מצביעים על פעילות, אני חושב שמאוד כדאי להכניס אלמנטים של חדשות/עדכונים לאתר – יחד עם זאת רצוי שאותם חדשות ועדכונים יהיו מתוך העולם של הלקוחות ויציגו תועלות עבורם. ידיעות חדשותיות שמראות על פעילות של העסק אבל שלא מצביעות על ערך כלשהו ללקוח, לא יבצעו את הפעולה הרצויה.

קריאה לפעולה - גירמו לאנשים להשאיר אצלכם את פרטיהם – גולשים שמשאירים פרטים הם לקוחות פוטנציאליים שניתן לפנות אליהם בעתיד בהצעות רלוונטיות אם ע"י ניוזלטר או בדרכים אחרות. כדאי להכניס את טופס איסוף הנתונים כבר בדף הראשי.

וידאו - שימוש בוידאו הופך נפוץ יותר ויותר בשנים האחרונות והוא בהחלט מומלץ על מנת להדריך אנשים כיצד להשתמש במוצרים שלכם – הוידאו הוא כלי בלתי אמצעי ויכול להעביר מידע רב מבלי להעביר את הלקוח בהרבה קליקים מיותרים.

לסיכום:
דף הבית יכול להיות כלי רב ערך בהעברת מסרים ותועלות ללקוח, בעבודה נכונה ניתן להשיג ממנו לא מעט מהלקוחות שלכם וגם לתת להם ערך רב.
כל הזכויות שמורות - © סטודיו רותם-בר 
סטודיו רותם-בר , כפר ורדים, ת.ד. 3039
נייד. 4499145 - 054,  טל. 3388064 - 077 rotembarziv@gmail.com